Mallorca-leiri 2025 viikko 1

Viikko 17/2025 (21.-27.4.2025)

Lepopäivä. Viides päivä Mallorcalla josta neljä ensimmäistä päivää pyöräilyä – nukkumista, syömistä ja pyöräilyä. Vapaapäivä tuli sopivasti vähän epävakaisemmalle päivälle. Aamupäivällä vähän sateli, mutta päivemmällä ei sitten enää.

Saarelle saavuimme keskiviikkona aamupäivällä, mutta matkaan lähdimme jo tiistai-iltana, kun ajelimme Helsinki-Vantaan kentälle viemään laukkuja ja yöksi hotelliin. Palman kentällä menikin sitten vähän normaalia pidempään, kun pyörälaukkua piti odotella melko pitkään, kymmenien muiden odottajien kanssa. Onneksi pyörä tuli perille ja ehjänä. Ja onneksi etukäteen tilattu taksikin oli jaksanut odottaa meitä, niin pääsimme jouhevasti Platja de Muroon hotellille.

Mulla on siis oma maantiepyörämukana, ja kun olimme saaneet hotellihuoneen, niin ensimmäisenä hommana oli pyörälaukun purku ja pyörän kasaus ajokuntoon. Sitten lähdimmekin Tuulin kanssa tekemään yhdessä pientä tutustumislenkkiä, ja totuttautumaan taas paikalliseen pyöräily- ja autoilukulttuuriin. Lämpöä oli parikymmpiä ja aurinkokin paisteli, joten lyhyissä kamppeissa sai ajella. Suuntasimme ensin Pollencaan josta Campanetin kautta Sa Poblaan. Sitten vielä pienen kiemuran kautta Muroon ja takaisin hotellille. Matkaa kertyi 56,5 kilometriä ja aikaa kului 2:20. Pyörä toimi muuten hyvin, mutta takajarrut huusivat melkoisesti jarruttaessa. Kävinkin ostamassa uudet jarrupalat ja sillä sain jarruongelman hoidettua.

Torstaina lähdin sitten ensimmäiselle omalle lenkilleni. Aamulla mittarissa ei ollut vielä kahtakymppiä lämpöä, mutta aurinko paisteli sen verran lämpimästi, että irtohihat ja tuuliliivin sai riisua melko pikaisesti. Ensin suuntasin Betlemin kylään pohjoisrannikolla. Siellä en ole ennen käynytkään ja tavoitteena onkin saada jokaiselle pyöräilypäivälle edes vähän uusia reittejä ajettua. Betelmistä suuntasin itärannikolle ja sieltä keskisaaren reittejä pitkin takaisin hotellille. Loppumatkasta poikkesin suunnitellusta reitistä ja se aiheutti vähän ylimääräistä kartan tutkimista. Matkaa kertyi 144 kilometriä ja aikaa kului vähän päälle viisi tuntia. Ei siis mitään hirmukeskaria, mutta eipä se ole täällä tarkoituskaan. Keskitehotkin jäivät 160W:iin. Hotellin all inclusive -palvelussa on se hyvä puoli, että melkein aina on jotain syömistä tarjolla. Pyöräilyn jälkeen olikin mukava mennä nappaamaan muutama pizzan palanen ja muuta roskaa, ennen parin tunnin päästä alkavaa illallista.

Perjantaina oli myös lämmin päivä, vaikka mittari ei mitään ihmeellisiä lukuja näyttänytkään, niin aurinko porotti ihan mukavan lämpimästi. Lähdimme Tuulin kanssa heti aamusta matkaan ja ensimmäisen 10 kilometriä Sa Poblaan poljimme yhdessä. Sa Poblassa hyppäsimme junaan, jolla matkustimme vajaan tunnin verran Palman päättärille. Palman keskustasta pääsin melko kivuttomasti rannikolle ja sitten katuja pitkin kohti Palma Novaa, josta lähdin nousemaan kohti vuoristoa. Calviaan päästyä nousumetrejä oli tullut jo jonkin verran, mutta sieltä ne nousut (ja laskut) sitten vasta alkoivat. Vuoristoreitti oli sinänsä tuttu, kun olin ajanut sen edellisenä vuonna toiseen suuntaan. Aamun sumut vuoriston päältä olivat hävinneet ja aurinko lämmitti jälleen mukavasti, vaikka kovimmissa alamäissä viileämpää olikin. Positiivista oli, että Andratxin jälkeen oli uutta tienpintaa, sillä vielä edellisenä keväänä se oli ollut melko huonossa kunnossa, ja nyt uskalsi alamäetkin ajella huolettomammin. Suuntana oli Söller. Matkan aikana reittisuunnitelma muuttui siten, että päätinkin polkea Puig Majorin nousun ylös, vaikka alunperin ei pitänytkään. Sölleriin mennessä törmäsin kahteen suomalaiskaksikkoon, joiden kanssa tuli vaihdettua muutama sana, mutta muuten tuli ajeltua yksin. Tai yksin ja yksin, porukkaa kyllä meni molempiin suuntiin, mutta kenenkään matkaan en liimaantunut. Puig Majorin nousu oli taas maineensa veroinen. 13 kilometriin meni reilu tunti ja kun juomat olivat päässeet jo vähiin, niin niitä piti säännöstellä, että nousun lopussakin olisi vielä jotain nestettä. Puigin huiputuksen jälkeen saikin rallatella alamäkeen useamman kilometrin ajan. Sa Calobran risteyksessä pysähdyin ottamaan vähän lisäenergiaa ja juomaa matkaan, jotta viimeiset kymmenet kilometrit pääsisi kunnialla läpi. Pollencaan sai kylläkin jatkaa pääosin laskuvoittoisesti, eikä loppumatka hotellillekaan enää sisältänyt juurikaan nousumetrejä. Matkaa kertyi juna-asemalta 160 kilometriä ja aikaa kului vähän 6:50. Nousumetrejä vähän vajaa 3000 ja keskitehot 150W.

Lauantai olikin sitten vähän pilvisempi päivä, vaikka liikkeelle pääsikin aurinkoisessa kelissä. Sateenuhkaa ei kuitenkaan ollut ja lämpökin nousi yli kahteenkymppiin. Edellisen päivän vuoristo-osuuden jälkeen menin vaihteeksi tasaiselle keskimaalle. Sa Poblan ja Santa Marian kautta suuntasin Algaidaan, ja sieltä Sencellesin ja Muron kautta Alcudiaan. Lisälenkkinä kävin vielä Port de Pollencassa, kun sää oli ihan ok eikä satkun lenkki tuntunut olevan riittävä. Matkaa kertyikin 135 kilometriä ja aikaa kului 4:45, keskitehojen ollessa 155W. Jälleen tuli edellisten päivien tapaan uusia reittipätkiä plakkariin, ja hienoja pätkiä tulikin. Lauantai oli myös se päivä, jolloin tavoitteeni oli osallistua Mallorca 312 -pyöräilytapahtumaan. Mutta kun en mahtunut mukaan, niin sitten piti vaan fiilistellä omilla reiteillä. Yhdessä kohtaa ristesin kisareitin ja siinä jouduin tekemään vähän reittimuutoksia, mutta ei onneksi mitään isompaa.

Tänään, synttäripäivänä, onkin sitten kierrelty kävellen Platja de Muron katuja ja vähän yhtä luontopolkuakin. Snookeria on tullut myös katsottua vähän edellispäiviä enemmän. Hotellilta tuli synttäripullo juotavaksi, mutta se taitaa jäädä odottamaan parempaa hetkeä.

Kaudenaloituksia ja -lopetuksia

Viikko 16/2025 (14.-20.4.2025)

Viikko oli vaihteeksi vähän lämpimämpi. Toisaalta viikonloppuna vähän viileni ja alkoi tulevaa vesisateitakin, mutta sateet tekivät vain hyvää, sillä luonto alkoi samantein vihertämään.

Maanantaina kävin pyörällä konttorilla. Muuta harjoituspäiväkirjaan ei sitten tullutkaan. Illalla olin pihahommissa ja siivosin kotitien virtä naapurin metsätöiden jäljiltä.

Tiistaina olin kotikonttorilla. Illalla oli kevätkauden viimeiset sulkapallonelurit. Paikat olivat taas vähän huonommassa kunnossa, joten pelit olisi voinut jättää väliinkin, mutta kun porukka oli kasassa, niin piti mennä. Pitkästä aikaa Ana ja Hate olivat nelikossa mukana. Vähän eri luonteista pelaaminen taas oli, kun ei ollut vakioporukka.

Keskiviikkona avasin maantipyöräkauden, kun kävin Rosella konttorilla. Kotiin päin poljin Säijän kautta. Lämpöä oli mukavat parikymmentä astetta ja tuulen suuntakin oli aika suotuisa. Matkaa kertyi 52 kilometriä ja aikaa kului 100 minuuttia, eli keskari oli noin 31 km/h. Keskitehot olivat 194W. Tämä oli testilenkki pyörälle, joka pitäisi ottaa ensi viikolla mukaan etelänreissuun.

Torstaina olin myös Rosella liikenteessä. Töistä suuntasin Vehkajärvelle avamaan mökkikautta ja pääsiäisen vietoon. Alkumatkasta kiersin Pirkkalan lentokentän kautta, koska Lempäälän pyöräteitä ei oltu vielä edellisenä päivä putsattu ja se pätkä olisi renkaille riskialttiit aja. Tuosta tuli 15 kilometrin kierto. Loppumatka meni normaalia reittiä pitkin Vesilahden kautta. Matkaa kertyi 91 kilometriä ja aikaa kului 3:06, eli vähän alle kolmenkympin keskaria. Keskitehot olivat 186W. Sää oli melko tyyni, lämpöä oli 14 astetta ja taivas oli pilvessä. Ihan mukava ajokeli, ei mitenkään kovin lämmin, mutta hyvin tarkeni.

Perjantaiaamuna tein pari tuntia lapiohommia rannassa, kun odottelin että sää lämpenisi. Vähän puolen päivän jälkeen lähdin jälleen maantiepyörälenkille. Etellätuulta oli jonkin verran, lämpöä lähtiessä 14 astetta ja taivas alkoi avautumaan. Kun 3,5 kilometrin hiekkapätkästä oli selvitty ehjin renkain, suuntasin Ristimäenkulman kautta Ypäjälle. Positiivistä tällä pätkällä oli, että Ristimäenkulmantie oli päällystetty uudelleen, ja reikäinen viiden kilsan pätkä oli nyt hyvä ajaa. Ypäjälle oli matkaa 40 kilometriä ja melkein koko matka oli vastatuulta. Ypäjältä Koski TL:ään oli matkaa 20 kilometriä ja vastatuuli jatkui tämäkin ajan. Koskella pysähdyin jäätelölle ja pienelle paussille. Lämpö oli noussut jo pariinkymppiin ja lisätakin sai riisua pois. Koskelta jatkoin Mellilän kautta Niinijoelle ja matkan maali oli Alastarolla. Matkaa kertyi yhteensä 103 kilometriä ja aikaa kului 3:15. Eli keskari oli melkein 32 km/h. Keskitehot olivat 197W. Koskelta reitti kääntyi myötätuuleksi. Viimeinen 43 kilometriä sai tullakin melkoista haipakkaa, sillä keskinopeus tasaisella loppupätkällä oli melkein 38 km/h.

Lauantai olikin sitten lepopäivä. Aamulla tosin tuli heiluttua taas jonkin aikaa lapion kanssa. Aamupäivällä tuli myös avattua järvessä “uinti” kausi, saunan kera. Päivällä lähdimme takaisin kotiin päin, kun viikonloppu näytti niin sateiselta.

Sunnuntaina aamupäivällä pihahommia kunnes alkoi satamaan. Päivällä reissukamojen pakkaamista ja snookerin katselua. Illalla tein tunnin kotisalitreenin.

Takatalvi

Viikko 15/2025 (7.-13.4.2025)

Tämä oli nyt sitten varmaan se jokavuotinen kiintiötakatalviviikko. Lunta oli pari aamuna ja pakkasellekin päästiin muutamana yönä. Ei sentään tarvinnut lumiauraa käyttää tai talvirenkaita vaihtaa takaisin, mutta liukkaita ajokelejä oli kyllä tarjolla, jos olisi tien päälle lähtenyt. Viikonloppuna onneksi päästiin takaisin keväisiin keleihin.

Maanantaina olin kotikonttorilla. Treenien osalta päivä oli lepoa.

Tiistaina ajoin neitsytmatkan talvella kasatulla uudella Fairlight-retkipyörälläni. Pakkasta oli viitisen astetta, joten neitsytmatka ei sujunut kovin lämpimissä merkeissä. Liukasta ei onneksi ollut. Pyörä kyllä toimi ihan hyvin, pientä säätöä ajoasento tosin vaati. Satulaa piti vähän laskea ja ohjaamoa vähän säätää. Illalla poljin vielä Rouvyssä vajaan puolentoista tunnin ajan 198W keskiteholla.

Myös keskiviikkona olin retkipyörällä konttorilla. Aamulla oli jokunen aste plussaa, mutta päivän aikana viileni ja illalla oli lämpö nollassa ja kotimatkalla tuli raekuuroja. Illalla ehdein tekemään puolen tunnin kotisalitreenin, ennen kuin lähdimme Tampere-taloon katsomaan Diandraa ja kuuntelemaan Bond-kappaleita.

Torstaina lusmuilin, enkä tarjennut lähteä pyörällä töihin, vaan jäin kotikonttorille. Pakkasta oli viitisen astetta, enkä viitsinyt palella samalla tavalla kuin tiistaina, enkä kaivaa talvikamppeita uudelleen kaapista. Illalla poljin Rouvyssä 70 minuuttia 207W keskiteholla.

Perjantaina myös kotikonttorilla. Maa oli valkoinen ja pakkasta pari astetta. Illalla tunnin kotisalitreeni.

Myös lauantaiaamuna oli maa valkoinen. Kävin kuitenkin aamupäivällä pyörällä Ylöjärven uimahallissa uimassa vaparia 2,5 kilometrin verran. Päivällä alkoi sitten lämpeämään ja päivä olikin komean aurinkoinen, ja mukava sää pihahommille. Illalla poljin Rouvyssä reilun tunnin verran 208W keskiteholla.

Sunnuntaina aamupäivän tein pihahommia. Puolen päivän jälkeen lähdin tekemään gravelilla ulkolenkkiä. Lämpöä oli 15 astetta ja aurinko paistoin. Länsituuli oli melko napakka. Ensin poljin Siuron kautta Jumesniemeen, ja sieltä edelleen Hämeenkyröön. Sitten matka suuntasi Viljakkalaan ja sieltä takaisin Ylöjärvelle. Kävin vielä tekemässä kiemurat Teivon ja Tohlopin kautta, jotta satanen menisi rikki. Matkaa kertyi 104 kilometriä ja aikaa kului 3:40. Keli oli kyllä komea, vaikka, etenkin alkumatkasta, vastatuuli hyydytti vauhtia.

OP-vaivani suhteen viikko on ollut vähän parempi. Muutamana päivänä olen pystynyt jopa kävelemään ilman kipuja ja kiristelyä. Mutta ei nyt sentään joka päivä.

Takaisin sisäpyörän selkään

Viikko 142025 (31.3. – 6.4.2025)

Tällä viikolla on otettu treenien suhteen vähän rauhallisemmin. Viikolla tuli käytyä kolmena päivänä pyörällä töissä. Tiistaina puolitoista tuntia sulkapalloa ja perjantaina tunti kotisalia. Sulkapallopelit sujuivat omalta osaltani yllättävänkin hyvin, ja paikatkin tuntuivat olevan edellis viikkoa paremmassa kunnossa.

Työmatkapyöräksi otin jälleen Bianchin cyclocrossin, kun kadut alkavat olla jo melko puhtaat tappajasepelistä. Reiden lähentäjät ovat olleet viime aikoina taas melko kipeät ja ajattelinkin keventää niiden kuormitusta jättämällä tömatkoilla lukkopolkimien käytön. Näin ei polkemisessa tule rasitettua reisiä niin paljon, kun polkimen ylöspäin veto jää vallan pois. Toki näin tehotkin laskevat, mutta työmatkapyöräilyssä sillä ei ole väliä.

Talven aikana kasauksen alla ollut retkipyöräkin tuli viimeisteltyä siihen kuntoon, että sillä voisi lähteä tekemään testilenkkiä. Jarrujen ilmauksessa oli outoja haasteita, mutta melko hyvään kuntoon ne kuitenkin sain. Vaihteet tuli säädettyä kohdilleen, ja vähän muutakin loppusäätöä tuli tehtyä. Testilenkille sillä voi lähteä, mutta vielä pitäisi hommata pullotelineet ja rapasuojat. Myös tavarateline pitäsi asentaa paikalleen. Näiden jälkeen se pitäisi olla valmis kesän retkille.

Viikko on ollut säiden osalta kaksijakoinen. Torstaihin asti oli lämmintä. Keskiviikkona ja torstaina oli jo 15 astetta lämpöä ja aurinko lämmitti vielä lisää. Näinä päivinä tulikin tehtyä jo pihahommiakin. Perjantaina sitten viileni ihan kunnolla ja viikonloppuna öisin mentiin taas jokusen asteen pakkasellekin, eikä päivälläkään ollut montaa lämpöastetta. Lauantaiaamu herättiin jopa lumisiin maisemiin.

Viikonloppuna ei ollut siis mitään intoa lähteä ulkopyöräilemään, joten sitten poljettiin taas sisällä. Lauantaina puolitoista tuntia 192W keskiteholla, ja sunnuntaina 3:50 177W keskiteholla.