Britti-juhannus

Viikko 25/2026 (15.-21.6.2026)

Se oli lomille lompsis tällä viikolla ja heti taas reissuun. Alkuviikosta oli vielä vähän räkäinen olo, mutta ennen Lontooseen lentoa ei enää tarvinnut niistellä. Muutenkin alkuviikosta tuli tehtyä jo suht normaalisti treenejä. Sykkeet tosin olivat vielä korkealla ja muutenkin jalat olivat vähän kipeät Jukolan rehkimisestä.

Maanantaina pyörällä toimistolla. Kotiin lähtiessä piti vähän seurata sadealueita, ettei osuisi kovin isoon sadekuuroon. Kuivana tuli säilyttyä, mutta sisurin vaihtohommiin jouduin ennen töistä pääsyä, kun kumi oli tyhjänä.

Myös tiistaina pyörällä toimistolla. Aamupäivällä kävin juoksemassa Pere – Loukonlahti – Toivio -lenkin. Matkaa kertyi 11.5 kilometriä ja aikaa kului 55 minuuttia. Hieman kankeeta ja väsynyttä meno oli ja sykkeet korkealla. Sää oli kyllä mukava, aurinkoinen ja sopivan lämminkin.

Keskiviikkona poljin töihin maantiepyörällä Säijän ja Lempäälän kautta. Matkaa tuli 52 kilometriä ja aikaa kului tunti kolme varttia. Keskitehot 165W. Lämpöä oli 14 astetta ja pilvistä, mutta tuulen suunta oli pääosin myötäinen. Kotiin poljin Sorkkalan ja Nokian kautta. Matkaa kotimatkalle tuli 38 kilometriä ja aikaa siihenkin tuhraantui 1:25.

Torstaina olikin sitten aikainen herätys, kun lento oli aamulla aikaisin. Onneksi lento oli Pirkkalasta, eikä Tre – Riika väli eikä oikeastaa Riika – Gatwick välikään kauhean kauan kestä. UK:ssa siis olimme jo varhain aamulla ja vuokra-autolla pääsimme liikenteeseen kympin aikoihin paikallista aikaa. Illalla saavuimme etelärannikolle Eastbourneen. Matkalla poikkesimme mm. Leeds:n linnassa ja jossain puistossa, jossa sateen yllättäessä emme ehtineen kovin kauaa olla. Illaksi onneksi sää selkeni ja ilta oli taas komea. “Väärällä” puolella ajaminen sujui ihan mukavasti. Tosin kapeisiin ja huonokuntoisiin teihin oli totuttelemista, etenkin kun liikennettä oli joka puolella ihan kunnolla ja vauhdi olivat pikkuteilläkin melko kovia.

Perjantaiaamusta kävin 13 kilometrin juoksulenkillä Eastbournessa. Rantaväylää tuli pääasiassa juostua, mutta kyllä tuli myös noustua nummillekin, joissa olikin vertikaalia ihan huolella. Kaikkia nousuja ei jaksanut edes juosta. Lenkille lähtiessä oli vielä sumuista, mutta kyllä se aurinkokin alkoi paistelemaan. Lämpöä oli viitisentoista astetta. Tuulta ei juurikaan. Aamupalan jälkeen matka jatkui ensin Pevensyn linnan raunioille, sieltä Seven sister:n merenrannan kalliojyrkänteitä katselemaan. Päivä päätyi Durrantsiin, jossa yövyimme B&B:ssä.

Juhannuspäivän aamuna hölkkäsin ensin puolentoista kilometrin matkan Staunton Country Parkiin, jossa juoksin Havant Parkrun -tapahtumassa. Lämpöä oli jälleen viitisentoista astetta, mutta taivas oli pilvessä ja jotain pientä vesisuhjuakin oli ilmassa. Ainakin tämä Parkrun-tapahtuma oli suosittu, sillä siihen osallistui noin 350 juoksijaa, hölkkääjää tai kävelijää. Juoksulenkillä oli yksi jyrkkä alamäki ja pitkä ylämäki. Lenkki juostiin kahteen kertaan, ja se oli kokonaan hiekkapohjainen. Oma juoksu kulki ihan mukavasti, sillä 4.9 kilometrin matka meni jokusen sekunnin päälle 20 minuuttia. Juoksukin tuntui ihan hyvältä, etenkin kun ihan kaikkea ei tullut annettua reitille. Mutta hyvä kova treeni tuli tehtyä. Päivän aikana tuli poikettua esim. Lyme-Regis nimisessä rannikkokohteessa. Päivä päättyi Torquay nimiselle rantapaikkakunnalle. Yöpaikasta voi vain todeta, että kaksi tähteä on kaksi tähteä. Tai no, sen verran huoneesta pitää mainita, että se oli kuuma ja vilkkaan kadun varressa. Sänky oli myös sellainen, että nukuin yli puolet yöstä mieluummin lattialla kuin sillä patjalla.

Sunnuntaiaamusta kävin juoksentelemassa Torquayn rantapätkällä ja vähän sivukaduillakin. Vertikaalia oli taas ihan riittämiin. Matkaa kertyi 11 kilometriä ja aikaa meni 56 minuuttia. Ihan hyvin jaksoi juosta, vaikka yö olikin aika huonosti nukuttu. Aamu oli hienon aurinkoinen ja lämpöäkin oli jo viitisentoista astetta. Lämmin päivä tiedossa. Kun automatka jälleen jatkui, niin ensimmäinen pysähdys oli Berry Pomeron linnassa. Cornwallin puolella poikkesimme Lanhydrockin linnassa ja puistossa. Päivä päättyi Helstoniin, jossa pääsimme edellistä yötä huomattavasti paremmin varusteltuun huoneeseen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *