Kevättä ilmassa

Viikko 15/2021 (12.-18.4.2021)

Vaikka takapiha on vielä lumen vallassa, niin kevät on tehnyt tulo tällä viikolla oikein urakalla. Ensimmäiset perhoset ja kimalaiset ovat näyttäytyneet, sinivuokkoja pukkaa maasta ja linnunpöntöistäkin alkaa kuulumaan rapinaa. Viikonloppuna lämpömittarikin nousi jo 16 asteeseen, joten lenkkivaatetustakin sai jo keventää.

Maanantaina oli konttoripäivä ja siellä tuli käytyä pyörällä. Illalla tein 80 minuutin kotisalitreenin, joka sisälsi noin kolmen vartin Amfibian etäjumpan.

Tiistaina aamupäivällä kävin juoksemassa kevyen, vajaan 11 kilometrin lenkin 4:50 min/km vauhdilla. Melko kevyttä oli eikä takareisiosastollakaan ollut suurempia ongelmia. Illalla perinteiseen tapaan puolentoista tunnin sulkapallonelurit. Tällä kertaa oli taas vakiokokoonpano kentällä, ja oma peli sujui tällä kertaa ihan mallikaasti.

Keskiviikkona oli ohjelmassa MO:n yhteistreeni. Lähdimme hölkkäilemään Pyynikin näkötornilta ensin Suomen Trikoon mäkeä neljä kertaa ylös-alas (alaspäin kävelimme). Sitten siirryimme Pyynikin portaisiin jota kävelimme viisi kertaa ylös-alas. Tämä jälkeen oli vuorossa Pyynikin mäkipolku, jota hölkkäsimme kolme kertaa ylös-alas. Lopuksi siirryimme takaisin Suomen trikoon mäkeen, jonka juoksimme kaksi kertaa suht max tehoilla ylös jatkaen aina Tahmelantien ja Pispalanharjuntien risteykseen. Matkaa tälle vedolle kertyi 1.1 km ja nousua 60 m. Ensimmäinen veto meni 4:35 min/km keskarilla keskisykkeen ollessa 147 bpm. Toinen samanlainen veto meni 4:20 min/km vauhdilla keskisykkeen ollessa 157 bpm (max. 174 bpm). Koko treenille tuli mittaa 14 km ja aikaa kului hieman alle 2 h.

Torstaina ei ollut muuta kuin Amfibian etäjumppa ja sen päälle vielä vähän punttitreeniä.

Perjantaina kävin jälleen pyörällä konttorilla. Alleni otin ensimmäistä kertaa työmatkalle gravelin ja tästä hyvästä maastopyörän 45 minuutin matka lyhetin 40 minuuttiin. Kotiin tulin ensimmäistä kertaa tänä keväänä Säijän kautta. Matkaa kertyi vähän vajaat 60 km kun reitti kulki Kuljun, Katepalin, Säijän ja Nokian keskustan kautta. Rauhallisesti yritin mennä ja aikaa kuluikin 2:15, eli keskinopeus oli hieman päälle 26 km/h, mutta keskisykekin oli vain 114 bpm. Vaikka koillistuuli vähän häiritsikin matkan tekoa, niin sää oli komean aurinkoinen ja lämpöäkin yli kymmenen astetta. Aamun nollakeliin puettu vaatetus oli hieman liikaa illan pyöräilylle.

Lauantaina aamulla lähdimme tekemään OlSe:n kanssa vähän pidempää juoksulenkkiä. Kiersimme Virelän, Kalkun ja Villilänniemen kautta Vaakonpuistoon ja Tohloppijärvelle, ja sieltä Tesomajärven kautta takaisin kotiin. Matkaa kertyi tasan 22 km ja aikaa kului 1:55, eli keskari oli 5:13 min/km ja keskisykekin melko sopiva 122 bpm. Lämpöä oli sopivasti 6 asteen verran eikä tuulikaan häirinnyt. Juoksu tuntui mukavan rennolta, vaikka viimeisillä kilometreillä takareidet alkoivatkin hieman kiristelemään. Loppupäivän ohjelmassa oli useampi tunti klapijumppaa.

Sunnuntaiaamusta oli jälleen MO:n yhteistreeni pyöräilyn merkeissä. Maantiepyörällä oli liikenteessä sillä ohjelmassa oli 20 km:n tempo. Tri-pyörään en vielä ottanut matkaan, vaan jätin sen vielä traineriin kiinni. Poljin ensin kotoa 10 km Pirkkalan vanhan kirkon parkkiin, jossa porukka kokoontui. Sieltä lähdimme kiertämään “Säijän takalenkkiä”. Ensin kiersimme kertaalleen lenkin lämmittelyksi, mutta toisella kierroksella oli sitten tosi kyseessä, ja kaikki oli tarkoitus ottaa irti. Jo koko päivän treeniin lähtiessä jalat olivat melko väsyneet eikä se oikein tiennyt hyvää kovaa polkemiselle. Sää oli muuten sopiva, mutta itätuulta oli sen verran, että se hyydytti paikoin menoa. Lämpöä oli noin kymmenen asteen verran ja aurinko paistoin pilvettömältä taivaalta. 18.4 km:n tempo meni aikaan 32:20, eli keskinopeus oli 34.2 km/h. Keskari tippui vähän toista kilometriä viimeisellä vitosella, jossa oli vastatuulta ja mäen tömpäreitä. Keskisyke oli 143 bpm ja maksimi 167. Keskiteho oli 246W, keskikadenssin olessa 87. En nyt oikein tiedä mitä mieltä olen tuloksesta, kun ei ole oikein vertailukohtaa vastaavaan treeniin. Mutta nyt on ainakin vertailukohta tuleville vastaaville vedoille. Takaisin kotiin poljin vielä Nokian keskustan kautta, jolloin kokonaismittaa päivän treenille tuli vähän vajaat 90 km ja aikaa kului 3:15. Pyöräilyn päälle oli vielä jokunen tunti klapijumppaa.