Pitkää siivua

Viikko 49/2020 (30.11. – 6.12.2020)

Kelit muuttuivat tällä viikolla pariin otteeseen talviseen suuntaa, kun tiistain hienoinen lumi-/räntäsade jäi vähäksi aikaa maahan. Perjantaina tuli oikein viisi senttiä lunta, mutta ei sekään lauantai-iltaan asti säilynyt.

Tällä viikolla menivät uimahallit kiinni koronan vuoksi, joten pulikoinnit jäivät ainakin loppuvuodeksi tauolle. Uintitreenit vaihtuivat siis muihin treeneihin. Tällä viikolla on alkanut taas vähän takareisi oireilemaan enemmän pitkien lenkkien yhteydessä.

Maanantai oli perinteiseen tapaan konttori- ja työmatkapyöräilypäivä. Aamulla oli asteen verran pakkasta, mutta illalla sai polkea kotiin nolla-asteessa ja pienen lumisateen kera. Illalla vielä tunnin kotisalitreeni.

Tiistaina jäi työkiireiden vuoksi aamulenkki väliin, mutta illalla oli normaalit sulkapallonelurit. Ihan ok pelit jälleen sujuivat, vaikka viime viikon vireystila oli hakusessa. 10h:n työpäivä taisi vähän painaa.

Keskiviikkona oli ohjelmassa ManyOnen kahden ja puolen tunnin mäkitreeni Pyynikillä. Lähdimme liikkeelle Pyynikin näkötornilta josta ensin siirryimme ns Varalan mäkeen jota hölkkäsimme viisi kertaa ylös-alas. Sieltä siirryimme Pispalan portaisiin, joita myös hölkkäsimme/kävelimme viisi kertaa ylös. Alas tulimme aina Pispalan koulun kautta hölkäten. Tämän jälkeen siirryimme Tahmelan kentän mäkeen, jota hölkkäsimme myös viisi kertaa ylös-alas. Seuraavaksi hölkkäsimme taikaisin näkötornille, jossa otettiin vähän huikkaa, ja sitten hölkättiin Pyynikin kesäteatterille. Siellä oli ohjelmassa VK-vauhtinen 1.2 km:n pätkä, joka kulki minigolfkentän kulmalta näkötornille, ja sitten hölkällä takaisin kesäteatterille. Kolme VK-vauhtista pätkää juoksimme. Ensimmäinen meni aikaan 7:25, toinen 6:24 ja kolmas 5:54. Yhteensä matkaa kertyi 20 km ja nousumetrejä 830 m.

Torstai-iltana tein Zwiftissä kahden tunnin sisäpyörätreenin. Annoin ohjelman valita reitin, ja yllättäen tuli mäkiosuus, joka kesti tuon koko kaksi tuntia. Kilometrejä ei kertynyt paljoakaan, mutta nousumetrejä tuli hieman päälle 1400 m. Keskitehot olivat ihan mukavat 195 W (FTP 86%) ja keskisyke 135 bpm. Jalat olivat aika hyvässä iskussa, sillä mitään isompaa hyytymistä ei tullut. Tuollaisilla tehoilla ei ole tullutkaan ajettua aiemmin trainerilla.

Perjantaina oli taas työmatkapyöräilyt. Aamulla oli jonkin verran vastatuulta, joka hidasti matkantekoa, mutta iltapäivällä oli viitisen senttiä lunta, joka hidasti vielä enemmän kulkua. Illalla vielä tunti kotisalia.

Lauantaina oli poikkeuksellisesti MO:n yhteistreeni. Starttasimme sauvalenkille Kaupinojan saunan parkkikelta ja sauvottelimme kolmen tunnin ajan Kaupin sohjoisia polkuja ja hiihtouria pitkin. Sukat olivat märät jo ennen puoltaväliä, mutta kylmä ei onneksi tullut, vaikka vauhti oli melko verkkaista. Matkaa kertyi vähän vajaat 16 km, keskisyke oli 90 bpm. Patikoinnin päälle vaihdoimme juoksukamppeet päälle ja teimme tunnin juoksulenkin Kauppi-Niihama -välillä. Juoksin MO:n kanssa vähän vajaan 12 km:n lenkin, joka sisälsi 5 km:n “vedon” aikaan 22:14. Alusta oli sohjoinen ja pito paikoin melko heikko. Iltahämärissä tuli vielä kaadettua muutama mänty.

Sunnuntaina tein puuhommia pimeästä pimeään, eli noin 7 tuntia. Tämän päälle poljin trainerilla Zwiftissä tunnin kevyen treenin. Keskiteho oli 149W (FTP 66%) ja keskisyke 113 bpm. Eli hyvä palauttelu viikonlopun rasituksille.