Jämin Rogaining kisa

Jämijärvellä järjestettiin 22.-23.9.2007 Rogaining kisa, joka oli laatuaan ensimmäinen Suomessa. Kisassa oli tarjolla 24, 8 ja 3 tunnin sarjat.

Osallistuimme Tuulin kanssa 8 tunnin sarjaan jonka lähtö oli lauantaina klo 12. Koko edellisen yön oli satanut aika kovin vettä ja aamullakin tuli vielä sadekuuroja. Saavuimme kisakeskukseen Jämin hiihtotunnelille hyvissä ajoin klo 10. Kartat saatiin käyttöömme heti ilmottautumisen jälkeen, joten meillä oli pari tuntia aikaa suunnitella tulevaa reittiä.

Kartta oli kahdella A3 tulosteella, ja mittakaava oli 1:40000. Kartta-ala oli noin 24 x 16,5 km ja alueelle oli sijoitettu 54 rastia. Kartta oli vuodelta 1999 eikä sitä oltu päivittetty sen jälkeen, eli poikkeavaisuuksia maastoon oli jonkin verran. Reittisuunnitelma oli suht helppo tehdä, sillä päätimme keskittyä pääosin vain harjualueelle. Suurempi ongelma olikin sitten pukeutuminen jolla matkaan lähdettäisiin. Vettä satoi vielä puolituntia ennen lähtöä, taivas oli pilvinen ja tuulta oli jonkin verran. Päätimme laittaa alakertaan juoksutrikoot, yläkertaan lämpökerrasto ja kevyt juoksutakki, ja jalkaa kevyehköt vaellusjalkineet. Päälimmäiseksi laitoimme vielä sadetakin ja -housut. Toinen miettimisen paikka tuli siinä, että emme olleet ennen suunnistaneet peruskartalla, ja siinä piti ottaa huomioon myös korjaus karttapohjoisen ja napapohjoisen suhteen.

Ennen lähtökäskyä nollattiin vielä emitit ja tarkastettiin, että jokaisella joukkueella oli kännykkä mukana. Sitten kaikki olikin valmista lähtöön, ja eikun menoksi. Heti ensimmäisistä juoksuaskelista kävi selväksi, että reissusta tuli kivulias. Sillä polvikipu alkoi heti ensimmäisistä juoksuaskelista alkaen ja jatkui koko kisan ajan jokaisella juoksuasekeleella.

Ensimmäiselle rastille (84) päästiin suht helposti, sillä rasti oli melko lähellä polkua ja näkyi suht kauas. Ensimmäisen rastin jälkeen riisuimme sadevaatteet pois, sillä taivas alkoi vähän seljetä ja sadevaatteet hiostivat melko lailla.

Toiselle rastille (74) lähdimme vähän turhan suinpäin. Maastossa oli jonkin verran sellaisia ajouria joita ei ollut kartalla, ja nämä seoittivat vähän etenemistä. Onneksi samalle rastille oli menossa muitakin ryhmiä ja pystyimme vähän peesailemaan. Piti alkaa ottamaan vähän tarkemmin.

Kolmannelle rastille (31) mennessä ajauduimme alueelle jollaista en ollut ennen nähnyt. Männyt kasvoivat melkein maatamyöten ja siitä läpimeneminen oli todella hankalaa, ja aikaa kului. Onneksi alue ei ollut kovin pitkä, ja pääsimme jatkamaa jouhevamaa menoa kangasmaastossa. Päätimme ottaa rastille menon varmanpäälle ja siirryimme kulkemaan tiepohjia pitkin. Rastin löytämisessä ei ollut vaikeuksia.

Neljännelle rastille (41) mennessä pystyimme käyttämään myös aika paljon tiestöä, ja rasti löytyikin suht helposti. Tällä rastivällillä näkyi vielä jokunen muukin joukkuen, mutta sitten tulikin parin tunnin tauko, että muita näkyisi.

Seuraava rastiväli (93) olikin siihen asti haastavin. Nye ei ollut käytettävissä juurikaan polkuja ja rasti sijaitsi kumpareikoissa. Lähestyimme rastia varovaisesti, vähän hajautuneena. Onneksi tämäkin rasti löytyi helposti. Rastinoton jälkeen enenimme parisataa metriä tielle ja pidimme ensimmäisen pienen tauon. Tankkasimme energiaa ja korjattiin varusteita. Aikaa lähdöstä oli kulunut n. 1,5 tuntia.

Seuraava rasti (51) olisi helpossa paikassa, mutta sinne olisi pitkä matka, noin 4.5 km. Matka taittui hölkäten ja kävellen.

Kaksi seuraava rastia (101 ja 71) olivat myös polkujen läheisyydessä joten niiden löytämisessä ei ollut ongelmia. Eteenkään kun kartalta puuttuvia ylimääräisiä polkuja ei tällä karttaosalla ollut häiritsevästi. Kahdeksas rasti (71) oli reittimme kauimmaisessa kulmassa, ja siella aikaa oli kulunut n. 2.5 tuntia ja matkaa vajaa 19 km.

Yhdeksäs rasti (21) olisi juomarasti ja matka sinne kokonaan tietä tai polkua pitkin. Matkaa tosin sinne olisi n. 5 km. Eteneminen tapahtui sekä juosten, että kävellen. Juomat juotiin pois, sillä täydennystä saataisiin rastipisteellä. Matka alkoi jo vähän painamaan.

Seuraavalla rastivälli alkoi taas näkymään muitakin joukkueita jotka ilmeisesti kiersivät harjualuetta eri suuntaan kuin me. Kymmenes rasti (92) oli ensimmäinen rasti joka olisi pois harjualueelta ja sijaitsisi suoalueella. Lähimmältä polulta rastille olisi matkaa noin puoli kilometriä ja tällä matkalla ojia tuntui olevan enemmän kuin mitä kartassa oli merkattu. Onneksi rasti löytyi kuitenkin suht helposti. Tarkastimme vähän reittisuunnitelmaamme ja päätimme jättää yhden “suorastin” väliin.

Yhdestoista rasti (52) olisi jälleen harjualueella, mutta sinne pitäisi mennä suon yli. Suon ylitystä oli vajaa kilometrin matka, mutta suolla kulkeminen oli hidasta ojien ja korkea kanervikon vuoksi. Ajauduimme hiukan vasemmalle, mutta rasti löytyi kuitenkin vaivoitta.

Seuraavaa rastia (62) sitten pummasimme eniten koko reissulla. Vaikka rasti oli suht kapealla alueella, niin pääsimme kulkemaan sen ohi. Onneksi tajusimme riittävän ajoissa, että olimme menneet ohi. Hajauduimme vähän ja lähdimme kulkemaan takaisinpäin. Noin 200 m jälkeen löysimme rastin, joten pummi ei ollut loppujenlopuksi kovin iso.

Kolmastoista rasti (65) olisi taas pois harjualueelta. Sinne olisi matkaa n. 3 km, mutta onneksi suonylitys olisi lyhyt. Rasti oli avokalliolla ja löytyi helposti.

Seuraava olisi taas juomarasti (24). Se olisi suht lähellä (500 m), mutta sinne mennessä jouduimme ylittämään vähän hidaskulkuista suota ja muutenkin ajauduimme vähän sivuun joten aikaa vähän paloi. Vesipullot täytettiin ja matkaa jatkettiin isompia huilailematta.

Viidennelletoista rastille (65) päätimme mennä pienen kierron kautta jotta välttäisimme mahd. paljon suota. Matkaa tuli vähän lisää, mutta vauhti oli parempaa. Rasti sijaitsi korkean kallion päällä lähellä tietä, ja löytyi helposti.

Seuraavalle rastille (53) mennessä teimme vähän huonon reitinvalinnan. Olisi kannattanut palata samaa tietä jota tulimme rastille, mutta lähdimme ylittämään pientä metsäkaistaa jonka jälkeen piti päästä pellolle ja siitä sitten rastille menevälle tiellä. Valitsemamme reitti oli kuitenkin aluksi hidaskulkuista ja matkakin oli varmaan vähän pidempikin. Rasti löytyi kuitenkin helposti.

Alkuperäissuunnitelman mukaan seuraavan rastin (66) jälkeen meidän piti mennä kisakeskukseen tankkaamaan ja vaihtamaan varusteita. Mutta koska aikaa oli jäljellä enään n. 1.5 tuntia, niin päätimme, että jatkamme matkaa ilman taukoa. Näin ehtisimme hakemaan vielä muutaman rastin. Tämä rasti oli lähellä polkuja, joten se löytyi helposti, vaikka sijaitsikin supassa eikä näkynyt kovin pitkälle. Rastilta poistumisen jälkeen pidimme lyhyen tauon. Korjasimme varusteita ja tankattiin vähän. Yksi ongelma oli, että minä olin jättänyt toisen karttapuoliskon autolla, koska se piti hakea varusteiden vaihdon yhteydessä. Jouduimme siis jatkamaan matkaa yhdellä kartalla.

Kahdeksannelletoista rastille (43) meno piti olla suht suoraviivainen. Johtuiko sitten yhdestä kartasta vai taas ilmestyneiden ylimääräiseten teiden määrästä, niin rastille meno oli vähän epävarmaa. Rasti sijaitsi onneksi laajassa supassa, ja saavuimme suoraan sen reunalle, joten rastin löydössä ei ollut ongelmia.

Olimme jo lähteneet jatkamaan matkaa rastille jo sijaitsisi kauempana maalista, mutta pienen pohtimisen jälkeen päätimme jättää sen väliin ja lähteä kohti maalia ja matkan varrella olevaa viimeistä rastiamme (35). Vaikka menimme rastille koko matkan kävellen ja polkuja pitkin, niin silti koko aika oli epävarma olo sijainnista. Tulimme paikkaan jonka varmasti tunnistimme kartalta, mutta siitäkin eteenpäin oli epävarma olo. Rasti oli kuitenkin suht selkeässä kohteessa, eikä sen kanssa ollut ongelmia.

Rastinoton jälkeen meillä olisi ollut aikaa vielä yli 30 min, mutta koska sopivia rasteja ei ollut lähellä ja jalat alkoivat olla heikossa kunnossa, niin päätimme lähteä talsimaan kohti maalia.

Maalissa suunnistusaikaa oli kulunut 7 tuntia ja 37 minuuttia, ja matkaa kulunut reilu 46 kilometriä. Reissu oli kyllä aika rankka jalkavaivojen vuoksi, mutta muuten kisasta jäi hyvä maksu, sillä olimme koko 8-tunnin sarjassa sijalla 7/25, ja sekasarjan kolmansia.

Suunnistuksellisesti reitti ei ollut hankala (tosin kiersimme pääasiassa vain harjulla sijaitsevia rasteja), mutta 1:40000 kartalle ei kauhean pahoja rastipaikkoja parana laittaakkaan. Kisa oli mielestäni paremminkin juoksukestävyyskisa kuin suunnistuskisa.

Järjestäjien mukaan ensivuoden elokuussa pitäisi olla seuraava kisa, joten sinne pitää taas tähdätä.