Liikunnallinen Juhannus

Kuusi vuotta on ehtinyt kulua kun viimeksi Kilpisjärvellä piipahdimme. Tälläkin kertaa ohjelma on suurin piirtein sama kuin edellisellä vierailulla, eli luvassa oli perinteikäs Kilpisjärven liikunnallinen Juhannus. Tänä vuonna kesä on edellistä visittiämme huomattavasti myöhemmässä, sillä pohjoisempi Kilpisjärvi oli vielä osittain jäässä ja Saanakin oli ympäriinsä lumiläikkien täplittämä. Koko Juhannuksen aikana lämpötiloissa päästiin hädin tuskin kymmenen asteen tuntumaan ja vettäkin tuli enemmän tai vähemmän joka päivä.

Saavuimme torstaiaamuna autojunalle Rovaniemelle, josta ajoimme parin pysähdyksen taktiikalla suoraan Kilpisjärven majapaikkaamme. Auton takapenkki oli kattoon asti pakattuna kassia, kenkää ja koiranruokaa, sillä Juhannuksen jälkeen olisi tarkoitus suunnata vielä Tromssan ympäristöön suunnistusviikolle. Takaluukku oli varattu kokonaisuudessaan koiruuksien valtakunnaksi.

Juhannuksen liikunnallisuus alkoi heti perjantaiaamusta, kun tuli tehtyä omatoiminen 16 km:n juoksulenkki. Vauhtikin oli, yhden lepopäivän siivittämänä, ihan kohdillaan ja Kilpisjärveltä Norjan rajalle johtava tie oli mukavan loivasti kumpuilevaa, joten mitään isoja mäkiä ei tarvinnut tarpoa. Myöskään liian kuumasta kelistä ei tarvinnut olla huollissaan. 70 minuutin aamulenkki oli sopiva lämmittely liikunnalliselle Juhannukselle.

Illalla oli sitten vuorossa perinteikäs, 72. juhannushiihto. Hiihtopaikka oli tällä kertaa noin 1.2 km päässä Kilpisjärven retkeilykeskuksesta, josta löytyi paikka 180 m hiihtoradalle. Olimme ottaneet mukaan omat monot, mutta sukset ja sauvat lainasimme järjestäjiltä. Oma hiihtotyylini pitopohjasuksilla oli perinteisen ja juoksun yhdistelmä, jolla saavutin n. 24 sekunnin ajan. Sää suosi hiihtoja, sillä aurinko porotti lähes siniseltä taivaalta eikä tuulestakaan ollut haittaa.

Juhannusyönä vaelsimme vielä koirien kanssa Saanan huipulle ihailemaan yöttömän yön aurinkoa, joka olikin hienosti esillä koko vaelluksen ajan. Kahden ja puolen tunnin retki päättyi reilusti puolen yön jälkeen, joten majapaikkaan saapui pari uupunutta koiraa ja heidän taluttajaansa.

Lauantai valkeni myös kuivana joskaan ei aurinkoisena. Mutta sää oli mitä parahin puolilta päivin alkavaan rogaining-suunnistukseen. Paikka oli noin 20 km Kilpisjärveltä etelään. Sarjoja oli 1:n ja 3:n tunnin sekä joukkue- ja yksilösuunnistukseen. Menimme Tuulin kanssa yhdessä kolmen tunnin sarjaan. Jonkinnäköinen reittisuunnitelma tehtiin ennen lähtöä, mutta siinä oli niin paljon epävarmuustekijöitä mukana, että tiedossa oli soveltamista matkan varrella.

Alkumatka meni kartan ja maaston sovittamiseen keskenään ja tunturikoivikossa tarpomiseen. Etenemisvauhti näytti huolestuttavan hitaalta, joten suunnitelmien romuttuminen kalvoi takaraivoa jo heti ensimmäisillä kilometreillä. Pari ensimmäistä rastia kun oltiin löydetty tunturikoivikosta ja noustu jyrkkä rinne ylös, niin sitten alkoi homma vähän paremmin sujumaan.

Avotunturissa vauhti nousi ja rastitkin alkoivat löytymään paremmin. Muutammilla rasteilla oli hieman säätöä, mutta pääosin ei mitään suuria ongelmia ollut ja pystyimme hakemaan jopa muutaman ylimääräisenkin rastin alkuperäissuunnitelman ulkopuolelta. Hieman päälle kymmenen minuuttia etuajassa tulimme maaliin, mutta enempää ei olisi ehtinyt hakemaan. Matkaa kertyi hieman päälle 13 kilometriä. Onneksemme sade alkoi vasta majapaikalle ajettaessa.

Sunnuntaina oli vuorossa Saanan vuorijuoksukilpailu. Olin päättänyt etukäteen, että mikäli sääennuste, eli vesisade, toteutuu niin mukaan en lähde liukastelemaan ja itseäni telomaan. Puoli tuntia ennen kisaa tihutti vähän vettä ja Saanan huippu oli pilvessä, mutta kilpailunumero oli silti lunastettu, joten kisaan oltiin kuitenkin osallistumassa.

Mukanani ei ollut kuin tavalliset juoksulenkkarit, joten ihan optimaaliset ne eivät olleet märille pitkospuille, joita ensimmäinen kilometri pääosin juostiin. Jo alku tuntui melko rankalta ja meno vain paheni kun portaat alkoivat ensimmäisen kilometrin jälkeen. Portaita oli noin puolisen kilometriä. Pääosin ne tuli käveltyä reipasta vauhtia, mutta välillä syke antoi luvan ottaa hieman juoksuaskeleitakin. Tässä vaiheessa etenin kolmantena kisassa. Kärkimies oli n. 100 m edellä ja kakkonen parin kymmenen metrin päässä. Ihan heti takana ei uhkaajia näkynyt.

Matka eteni vuoroin juosten vuoroin kävellen. Heti kun tuli vähän tasaisempaa, niin juoksuaskeleet otettiin käyttöön, mutta kivikkoiset pätkät puuskutettiin kävelyaskelin. Etäisyys kakkosmieheen vaihteli, mutta otin taktiikaksi juosta aina samat osuudet kuin hänkin plus muutaman metrin aina pidempään. Tällä konstilla sainkin hänet kiinni noin kilometri ennen huippua. Loppumatkalla sain repäistyä reilun 40 sekunnin eron, ja huiputin Saanan kakkosena ajassa 32.06.

Kartalla ja GPS:llä matkaa kertyi noin 4 km, mutta nousun vuoksi todellinen matka oli noin 4.5 km. Lämpötila lähdössä oli 9 astetta, mutta huipulla vain 4, joten sieltä piti lähteä melko pian teputtamaan alaspäin. Onneksi vettä ei juurikaan enää matkan aikana satanut, eikä tuulikaan haitannut. Myöskin sumu hälveni kisan aikana siten, että näkyvyys oli koko matkan ajan hyvä.

Se Juhannus oli sitten sellainen. Helteessä ei tarvinnut kärvistellä, mutta sopivasti pukeutumalla kelit olivat ihan siedettävät. Itikoista ei ollut myöskään haittaa. Ainoa kunnon kastuminen tuli vasta maanantaina, jolloin kävimme koirien kanssa katsomassa kuinka vuolas Mallan Kitsiputous olikaan. Tiistaina matkamme jatkui sitten kohti Norjan Vikrania, jossa majailisimme seuraavat kuusi yötä, mutta se on sitten uusi tarinansa se.